Az első balatoni hajózásom – egy késő őszi, egynapos élményhajózás – során jött a szerelem; pedig a szakadó eső megpróbálta elvenni a kedvemet. Mire hazaértem megszáradt a ruhám és még aznap este leegyeztettem a belvízi vitorlás tanfolyamot, amivel elkezdődött számomra a kaland. A legelső tavaszi vizsga után a jogosítványt azonnal fel is avattuk, a menetközben – egy barátommal közösen – megvásárolt vitorlásunkon, majd minden lehetséges alkalmat kihasználtunk, hogy vízen legyünk. Jött az ősz és egy ismerősünk szervezett egy adriai licence szerző túrát, amire nehezen beszéltek rá, mivel akkortájt nem hittem benne, hogy időt és anyagi keretet tudnék keríteni a tengeri hajózásra a balatoni hajó mellett. Mondanom sem kell, a tengeri vitorlázás teljesen elvarázsolt és új fejezetet nyitott az életemben, de azt is gyorsan megértettem, hogy a hajózással járó élmény alapja a biztonság, aminek forrásai a tanult ismeretek és a fedélzeti tapasztalatok, így ezeket felismerve már egyenes út vezetett a Jacht Akadémiára.
Állítom, hogy a korábbi villamosmérnöki és közgazdász diplomáim megszerzésébe kevesebb energiát fektettem, mint a III. osztályú tengeri jogosítványomba. A rádiós képesítést ujjgyakorlatként fogtam fel, lévén távközlési mérnök vagyok és 1984 óta rádióamatőrként, majd 1997 óta számos nemzetközi rádióamatőr expedíció szervezőjeként és résztvevőjeként szereztem tapasztalatot a speciális környezetben telepített rádióállomások létesítésében és üzemeltetésében. De majd’ minden alkalommal parázs vitába keveredtem Vass Tiborral, a tananyag finomságaival, vagy a példafeladatok eredményeivel kapcsolatban. A gyakorlati tréning végére kölcsönös tisztelettel ismertük el egymást és örömmel fogadtam el a felkérését, hogy dolgozzunk együtt a képzések tananyagainak javításán, fejlesztésén, illetve legyek GMDSS instruktor és rádiós oktató.
A Jacht Akadémia SRC/LRC instruktoraként részt vettem az akkor elindított képzés anyagainak kialakításában, de a rádiós szimulátorok technikai kiépítése is a nevemhez fűződik. A rádiós képzésen hétről hétre alkalmam volt találkozni és beszélgetni a kadétokkal, akik megosztották velem meglévő vagy tervezett hajóikkal kapcsolatos céljaikat, műszaki kérdéseket vetettek fel; így kialakult az a számomra ma is meghatározó tevékenység és kapcsolatrendszer, melyben különféle hajóbeszerzések támogatója, navigációs, kommunikációs és elektronikai rendszerek kivitelezője, vagy épp, mint fedélzeti oktató veszek részt egy hajó, s hajósa történtében, időnként kalandjában. Ennek kapcsán jutottam el a mediterrán tengereken túl a Grönlandi- és a Balti-tengerre is, de ez a tevékenység vezetett oda is, hogy ma saját tengeri hajóval rendelkezem.
Úgy alakult, hogy több évnyi közös munka után utam elvált a Jach Akadémiától, és most újra egymásra találtunk. Az élet (a tenger?) útjai kifürkészhetetlenek…
Az útvonaltervezés és a navigáció, a manőverek megtervezése és végrehajtása, a hajózási szituációk felismerése és az ezekre adott rutinos reakciók, valamint az időjárás ismerete, mind meghatározó elemei a hajós ismereteknek, de ide sorolom a fedélzeti elektronika üzemeltetését és karbantartását, a kötélzet, a hajótest és a hajómotor elemeinek szerkezeti ismeretét és az ezekkel kapcsolatos gondoskodást is. Hosszan lehetne sorolni, hogy egy hajóút mitől lesz élvezetes és maradandó, de alapvető, hogy a fedélzeten mindenki biztonságban érezze magát és így felszabadultan tudja élvezni a hajó, a hajóstársak és a tenger nyújtotta élményeket. Ha pedig éppen úgy alakul, hogy valami nehézség támad, akkor a skipper magabiztosan és felelősséggel kell kezelje a helyzetet. A fedélzeten ő az, aki tudása és tapasztalatai által ha kell lelki támaszt vagy akár elsősegélyt nyújt, aki ha kell műszaki vagy személyi mentést vezet, és ha ebben külső segítségre van szüksége, akkor ezt felismerve segítséget tud kérni a hajórádión. Én büszkén és nyugodt szívvel bízom a hajómat az idősebb fiamra, aki szintén a Jacht Akadémián szerezte meg a tengeri hajós képesítést, de ugyanez a tudat vezérel, amikor a családomat és köztük a most négyéves kislányomat viszem el hajózni, hiszen ő a legfiatalabb kadétom! Az általam mutatott példa és a tőlem származó tudás lesz az alapja az ő hajós kalandjainak.
A hullámokon a legpontosabb iránytű a tudás. Mi arra törekszünk, hogy mindenki felkészülten és biztonságban hajózzon!
© Copyright Magyar Jachtakadémia Kft. 1992-2024 Minden jog fenntartva.