Minden kaland és tengeri mérföld nyomot hagy a fedélzeten utazók szívében és a hajón egyaránt. Mióta 2003-ban a franciaországi La Rochelle-ben, a Dufour gyárában elkészítették a GibSea 51 típusú vitorlást, sok minden történt, így ideje volt annak, hogy a legendássá vált Odysseus is megkapja azt a törődést, ami a további oktatáshoz, a biztonságos tengeri manőverek elsajátításhoz nélkülözhetetlen.
Iskolahajónak épült: teste erősített, de berendezései sem szokványosak. „Első utunk 2003. február 14-én volt, amikor Koperból indultunk Punatba. 54 csomós bórában, két fokos hőmérsékletben teszteltük, jó lett-e. Több mint két évtized után nyugodtan kijelenthetjük: nagyon bevált” – mondta Vass Tibor, az MJA alapítója.
Csak a Magyar Jacht Akadémiának van hazai lobogó alatt hajózó iskolahajója. Ez különleges státusz, ugyanakkor felelősség is. Sellyey Nóra és Prokk Attila személyében új tulajdonosok érkeztek a Magyar Jacht Akadémiához, ahol ezután is a megszokott minőségben folytatják a munkát. A tapasztalat és a célok nem változtak, de a biztonságos hajózás érdekében – húsz évnyi igénybevétel után -, a mintegy 175 ezer tengeri mérfölddel büszkélkedő Odysseus alapos felújításon esett át. „Nem szerettünk volna kompromisszumot kötni, így számtalan olyan berendezés vagy konstrukciós megoldás belekerült, ami az oktatást szolgálja. Számunkra a biztonságos hajózás átadása a legfontosabb, így a felszereltség is átlagon felüli lett.”
Az algagátlás, az anódok cseréje és az általános javítások rutin beavatkozásnak számítanak. A motorszerviz és a hajtómű karbantartása is időszerű volt – az Odyssesus testét polírozták, új vízalatti világítást, szonárokat és sebességjeladót kapott. A folyamatos és a nagyobb karbantartáson is jócskán túlmutató, nagyszabású rekonstrukciós és fejlesztési munkákat a SeaHun csapata végezte – ők nem csak mérnökök, hanem tapasztalt hajósok is, így pontosan tudták, mihez kell nyúlni, hogy a Magyar Jacht Akadémia által megkívánt minőség ne csak megmaradjon, hanem ki is teljesedjen.
A SeaHun szakemberei a rekonstrukció során figyeltek arra, hogy az Odysseus iskolahajó, vagyis fontos, hogy az oktató kapitány a kabinjából éjjel-nappal képes legyen teljeskörűen felügyelni a navigációs- és energia rendszert, a rádiót, a radart vagy épp a videokamerákat. Természetesen mind a külső kormányállásokból, mind a navigációs asztaltól százszázalékos az áttekintés: a coastal master gyakorlatokon például lentről, csakis a radarra támaszkodva kell autopilottal vezetni a hajót a Kornati-szigetek közötti kacskaringós útvonalon.
A navigációs rendszer korszerű NMEA2k hálózaton keresztül biztosítja a legújabb Garmin eszközök kommunikációját, valamint összehangolja a chartplotterek, a radar, a VHF rádió, az AIS-en, az autopilot és a multikijelzők működését. Komplex és integrált, de ezek a különleges megoldások teszik lehetővé, hogy huszonnégy órás felügyelet mellett a tanulók önállóan, mégis teljes oltalom alatt vezethessenek. A navigációs displayen a motor- és a Mastervolt energiarendszer adatai is láthatók; ezt a megbízható működés érdekében napelemekkel egészítették ki. A felújítás során nem csak modernizálták, hanem ki is bővítették a vezérléseket és az érzékelőket kezelő CZone hálózatot – ez a megoldás a hibalehetőségnek tekinthető csatlakozók számának jelentős csökkenését is magával vonta. A növekvő energiaigény és a jövőállóság miatt a nagyfeszültségű kábelezés és az akkumulátorok is cserére kerültek. Mivel az MJA offshore master tréning túrái során a kadétokkal kilépnek az A1 tengeri körzetből, a VHF rádión kívül a felszereltség része a rövid- és középhullámú (SSB) rádió és az A1-A2 körzetben szükséges Navtex is. A biztonságot – az elvártakon kívül – radar, EPIRB, és az éjszakai hajózásokra gondolva AIS SART MOB-ok is kiegészítik.
„Hiába a legjobb rendszer, ha silány alapanyagokból áll. Éppen ezért a beépített eszközök mindegyike a legnevesebb gyártók tengeri használatra minősített darabjai, a legszigorúbb szereléstechnológiával kiépítve” – mondta Fekete László a SeaHun ügyvezetője, aki maga is több, mint 30 éve hajózik. “Szerencsére az utóbbi időben egyre több kapitány fordul hozzánk és költ hajójának biztonságára. Örömmel vállaltuk el az Odysseus felújítását, mert számunkra is presztízs értékű megbízás az egyetlen magyar iskolahajón dolgozni.” Prokk Attila tulajdonos kiemelte, hogy a jelenleg beépített rendszer sokszorosan túlteljesíti a hatóság által elvárt követelményeket. Az Odysseus eddig is extra műszerezettségű hajó volt, hogy az oktatás biztonságán túl a kadétok minél többféle egységgel találkozhassanak a gyakorlaton. A mostani korszerűsítés után a technológia fejlődését követve is igyekszünk az »egyetlen iskolahajó« megtisztelő státuszunkat fenntartva, maximálisan felkészíteni a hallgatókat az önálló hajós életre, vagyis arra, hogy biztonságtudatos és jó tengerészek legyenek.
A hajózás felszabadító szépségét, a természet erejének megtapasztalását igazán akkor élhetjük meg, ha mindeközben nem félünk a következő pillanattól vagy helyzettől, mert alapos tudásunk birtokában biztosan tudjuk majd kezelni azt. Ez a Jacht Akadémia hitvallása, ezért a megújult iskolahajó 2024 márciustól újra az önálló de felelős hajózás szándéka által vezérelt kadétokkal a fedélzetén szeli a tengert.
További sok tízezer mérföldet kívánunk, Odysseus!