Az Odysseus az egyetlen, magyar lobogó alatt hajózó tengeri oktatóhajó. Különleges státusz, de egyben felelősség is. A francia Dufour La Rochelle-i gyárban készült több, mint 20 éve, 2003-ban. Eleve speciális feladatok ellátására építtették, teste sokkal erősebb, mint a széria típustársaié, de az elrendezése és felszereltsége is a kifjezettem a tengeri oktatást szolgálja, az elmúlt évtizedek tapasztalata és többezer kadét véleménye alapján sikeresen.
Számos különleges megoldást alkalmaztunk az oktatás biztonsága és hatékonysága érdekében, például a kormányoknál két GPS van, a VHF rádió külső hangszóróján pedig a kormányos folyamatosan figyelheti a rádiózást. A kapitányi kabinban lévő műszerek, a chartplotter valamint az éjszaka is működőképes videókamerák segítségével állandóan kontroll alatt van a hajó – ez a biztonság elengedhetetlen feltétele. Az oktatókapitány a kabinjából a robotkormányt is vezérelheti, rádiózhat, de még a külső chartplotter képén is állíthat. Ezek a különleges megoldások teszik lehetővé, hogy 24 órás felügyelet mellett a tanulók önállóan, de mégis teljes oltalom alatt vezethetik a hajót.
Odüsszeusz a legenda szerint tíz évig bolyongott, s ezalatt több, mint 3500 tengeri mérföldet tett meg. A mi Odysseusunk kétszer annyi idő alatt közel ötvenszer ekkora távot hajózott be 5400 hallgatóval a fedélzetén, bejárva az Adriát és a Földközi-tengert. A víz, a szél és a nap ereje kemény megpróbáltatásokat jelent embernek és technikának egyaránt, ezért időközönként felújítások és korszerűsítések kellenek, hogy megbízható, biztonságos és komfortos legyen. 2012-ben villámcsapás miatt, idő előtt kellett átépíteni a műszerparkot és az energia-rendszert, míg a legutolsó, ezúttal tervszerűen végzett jelentős felújítás 2023. november és 2024. február között zajlott, erről külön is írtunk itt: Megújult az Odysseus
A navigációs rendszerben több tucat Garmin eszköz kommunikál, ami a többszörös túlbiztosításon túl (GPS jeladóból pl. négy egység is a hálózat része) lehetővég teszi, hogy kadétjaink minél több féle eszközzel ismerkedhessenek meg a tréningek során. Szintén a felszereltség része a radar, olyannyira, hogy a Coastal tréning során az egyik gyakorlat a hajó vezetése pusztán a radar és robotkormány segítségével – terméészetesen az oktató kapitány felügyelete mellett. Mivel az offshore master tréningek során kilépünk az A1 tengeri körzetből, ezért a felszereltség része a rövid- és középhullámú (SSB) rádió és az A1, A2 körzetben szükséges Navtex is, ezekkel az eszközökkel ritkán találkozni egy egyszerű horvát charterhajón, ismeretük egy felelős hajózótól azonban joggal elvárható. A biztonságot – az elvártakon kívül – EPIRB és az éjjeli menetekre gondolva AIS SART MOB-ok is kiegészítik. Mindezek a rendszerjellemzők sokszorosan túllépik a hatóság által elvárt követelményeket, viszont maximálisan felkészítik hallgatóinkat az önálló hajós életre, vagyis arra, hogy biztonságtudatos és jó tengerészek legyenek.
Műszaki adatok
Típusa: GibSea 51, épült: La Rochelle, Franciaország – 2003 – Hajózási körzet: korlátlan!
- Legnagyobb hossz: 15,80 m, vízvonalhossz: 14,4 m
- Testsebesség: 9,1 csomó, eddig max. GPS sebesség: 16,2 csomó
- Legnagyobb szélessége: 4,90 m, merülése: 2,0 m
- Vízkiszorítás: 20 tonna, tőkesúly: 4,85 tonna
- Kabinok száma: 5 db, fürdők száma: 5 db
- Befogadóképesség : 12 fő, kadétok száma a tréningeken: maximum 8 fő
- Fővitorla: 54 m2, génua: 76 m2, bliszter: 160 m2 Viharfock: 11 m2, vihargrósz: 8 m2
- Víztartály: 1055 l, üzemanyagtartály: 500 l
- Motor: Yanmar 115 LE
- Hajócsavarra szerelt kötélvágó
- Orrsugár-kormány
Biztonsági felszerelések
- EPIRB Ocean Signal E100G (LEOSAR és GEOSAR műholdakra) – műholdas vészjelző készülék
- AIS SART MOB 3 db – amelyek a hajónkról vízbe esett személyek felkutatását segíti elő (2 db az éjszakai őrség, egy a kapitány felfújható mentőmellényéhez tartozik)
- RADAR SART – amely a többi hajó radar képernyőjén a vészhelyzetben lévő a mentőtutajunk vagy a hajónak megjelenítésére való
- Éjjel is működőképes (0 Lux-os) videokamera 2db
- 12 személyes mentőtutaj
- 13 hagyományos + 3 automata mentőmellény, 10 mentőheveder, 2 mentőpatkó
- Világító jelzőbója, Dan bója (a vízbe esett személy megjelölésére)
Kommunikációs eszközök:
- Garmin VHF 300i DSC rádió két beépített és egy WiFi vezérlő egységgel felszerelve, GMDSS A1
- Tartalék VHF DSC rádió, Standard Horizon AIS MATRIX 2100
- Standard Horizon kézi VHF DSC rádió – amely alkalmas a mentőtutajból a beépített GPS és a DSC funkciójával vészjelzés leadására és a kommunikációra
- Yellow Brick Iridium műholdas nyomkövető
- ICOM IC-801E MF/HF DSC rádió, amely alkalmas a partoktól távol és az óceánokon (GMDSS A2-A4 körzete) segélykérésre és kommunikációra
- Garmin AIS adó-vevő, amely mutatja a saját hajónkat másoknak és másokat nekünk a chartplotterek képernyőjén az összeütközés veszélyeinek a felmérésére
- Furuno NX 300 Navtex vevő
Hagyományos navigációs eszközök
- kormánytájoló
- kézi mélységmérő
- távcsövek mágneses tájolóval egybeépítve
- kézi tájoló
- szextáns (a csillagászati helymeghatározásokhoz)
- barográf
- a Földközi-tenger hajózási térképei
Elektronikus navigációs eszközök (alapvetően Garmin)
- GPS vevők (5 db független, mindig a legpontosabb jelét használjuk)
- Chartplotter 4 db aktív + tartalék GPSMAP 6012 (a térképasztalnál, GPSMAP 7012 – a cockpitnál, középen touchscreennel, GPSMAP 4010 – a bal oldali kormánynál, GPSMAP 7208 – a kapitányi kabinban, valamint GPSMAP 620)
- GMI 10 kijelző – 5 db (a térképasztal 2 db, a jobb oldali kormánynál 1 db, a kapitányi kabinban 2 db)
- GMI 20 kijelző 1 db a jobb oldali kormánynál
- Radar, 24 mérföldes hatósugárral
- Robotkormány vezérlő 4 db: (a jobb oldali kormánynál 1 db, a térképasztalnál 1 db, a kapitányi kabinban, 1db hordozható)
Energia menedzsment
- Easy5 Mastervolt energiamenedzsent rendszer
- 3 akku csoport (indító, munka, orrsugár)
- Kombi inverter – 2kW
- Távfelügyelhető és távvezérelhető kapcsolómező
- Sentinel távmenedzsement rendszer
- 3*85W napelem
Egyéb felszerelés
- Beépített 12V-os, Core I7-es számítógép
- Beépített display 3 db (szalon, térképasztal, kapitányi kabin)
- Tintasugaras nyomtató
Fedélzeti és komfort felszerelések
- Teak fedélzet és cockpit
- Biminitop és sprayhood
- Éjszakai kikötést segítő víz alatti fények
- CD HiFi- BlueTooth, hangszórók a cockpitban is
- külső zuhany
- a bal és a jobb első kabinokban az ágyak emeletessé alakíthatóak
- automata 3 égős gáztűzhely elektromos gyújtással
- 150 literes hűtőszekrény, 100 literes italhűtő
- TV monitor a szalonban
- 2KW inverter, minden kabinban 220V-os aljzat, Nespresso KV főző a szalonban
- elektromos és dízel fűtés a szalonban és minden kabinban külön termosztáttal
- kemény fenekű 8 személyes gumicsónak
- 15 LE-s külmotor