Vass Tibor

 az MJA vezetője

Itt jársz: főoldal/rólunk...

A Jachtakadémia története

1992-től működünk ezen a néven

A Magyar Jacht Akadémia akkreditált képző szervként a hajózási képesítésekről szóló 15/2001. (IV. 27.) KöViM-rendelet szerint szervezi az oktatási tevékenységét.
Az új akkreditációs nyilvántartási számaink a következők:

  • GMDSS rádiós képzés (SRC): HHF/19417-1/2022-TIM
  • GMDSS rádiós képzés (LRC): HHF/19416-1/2022-TIM
  • III. osztályú (12 mérföldes, Coastal Master) képzés: HHF/18364-1/2022-TIM
  • II. osztályú (200 mérföldes, Ocean Master) képzés:  HHF/18362-1/2022-TIM

Az első akkreditációnkat 1998-ban szerztük meg.

Távoktatásos elmélettel szerezhetsz tengeri jogsit

A Jachtakadémia története


Hogyan kezdd el a tengeri vizsgát?

Kezdetek
1992-ben kezdődött a Jachtakadémia, amikor egy Bt, majd 1994-től az egyéni vállalkozásom oktatási üzletágának volt a Jachtakadémia a neve.
1998. január 1.-én alapítottuk a mai formájában Molnár Eszterrel a Jachtakadémia kft-t. Vele alakítottuk ki a működési, szervezeti feltételeket, az oktatási rendszert. Nélküle nem lett volna ilyen. Köszönöm neki a sok-sok évi áldozatos munkáját.

2000.évi Odüsszeusz Expedíció
Kidolgoztam Odüsszeusz útvonalának hajózási elméletét, amely bebizonyította: merre járt a hős. Ezt az útvonalalat az Albatros  nevű első iskolahajóval bejártuk, nagyon sokk cikk jelent meg erről és egy 3 részes film is készült. A részleteket itt lehet megnézni:
www.odusszeusz.hu. Az Expedíció létrejöttében Szabó Józsi  és Szántó Emil barátaimat illeti a köszönet, a szervezésben nagyon sokat segített Eszter, a hajózásban és a filmezésben Fekete Laci és még sokan mások segítsége nélkül nem jöhetett volna létre életem legnagyobb kalandja.

A fejlődés
A Jachtakadémia mostani formájának kialakulásához nagyon fontos volt a hallgatóink, a jachtakadémisták javaslatai, kritikái, észrevételei. Ezeknek köszönhetjük a különböző kiegészítő tanfolyamokat, a házi feladatok, a tesztek rendszerét sőt a távoktatásos képzést bevezetését is.
Kezdetben az alma materemben, a Hajózási Szakközépiskolában tartottuk az órákat, majd pár évig a Gábor Dénes Főiskolán. Ezek a hagyományos tantermi tanfolyamok hetente 2 alkalommal, 17-21 óra között voltak.

A távoktatási rendszer kezdetét a 2002-tól kezdődött hétvégi tanfolyamok ialapozták meg,  amikor 5 alkalommal 10 órában adtuk a tananyagot.
Aztán ja hallgatóinknak egyre kevesebb idejük lett és 2014-től elkezdődött a távoktatás korszaka, amikor a hallgatóink igénye szerint inkább otthon tanulnának.

Rádiós tanfolyamok
2004-től kezdtük el a rádiós képzést a GMDSS/ROC tanfolyamokkal. Ez már az új rendszer szerinti akkreditált oktatási rendszer volt, fél évig tartott, mire minden engedélyt megkaptuk. De ez is a hasznunkra szolgált, hiszen ettől kezdve minden képzési formánkat akkreditálni tudtunk.
A rádiós képzést Juhász Ádám barátom indította be nálunk. Sajnos 2010-től át kellett venni a tevékenységét. Ebben társaim voltak Seres István, Járai Tamás. Köszönöm nekik is a munkájukat.
2013-tól lehetővé vált a GMDSS/SRC és GMDSS/LRC képzés és vizsgáztatás, amibe azonnal belevágtunk.

Változások
2014-től Eszter munkáját leányom, Alexandra vette át, vele kezdődött a Jachtakadémia intenzív elektronikus korszaka, a számlázástól kezdve a teszteken át a házi feladatok internetes javításáig.

A Hajózási hatóság
Amivé lett a Jachtakadémia, azt a hajózási hatóságnak is köszönhetjük. Hiszen, ha egy himi-humi, vagy akár korrumpálható lenne a vizsgáztatás, akkor nem tartanánk itt. A szakmai igényességük, felelősségük és a vizsgáztatás objektivitása egyenszilárdságúvá teszi a rendszert:
- a Jachtakadémia jól felkészíti a hallgatókat
- a hatóság lelkiismeretesen vizsgáztat
- szkipperek biztonságosan hajóznak
Köszönet Lékai Tamásnak, Komjáthy Zsoltnak és Vass Ivánnak a lelkiismeretes  hatósági munkájukért.


Hajózási gyakorlati képzés 
1986-1989. CNSO, Rebell MarkII és SeaSkip hajókon kezdődött a tengeren.
1990-1998 között az Ecker Yachtingtól bérelt hajókon történt. Sok szkippernek ismerős a Feeling 486-os hajók, a Mona és a Harani neve.
1999-2002 között az első iskolahajónk az Oceanis 500 típusú Albatros volt. Vele 31 250 mérföldet hajóztam. Ő volt a hű társam a 2000. évi Odüsszeusz Expedíción is, ahol bejártuk Odüsszeusz bolyongásainak útvonalát.

2003- AZ Odysseus iskolahajó
Aztán 2003. január 22.-én Eszterrel átettük a La Rochelle-ben a GibSea 51 típusú Odysseust. A neve nekem természetes volt.

Speciálisan iskolahajónak épült, a hajótest különleges megerősített, a berendezései sem szokványosak és a navigációs felszerelését ismerheted milyen.
Az Odysseuson az első út 2003. február 14.-én volt, amikor Koperból Punatba hajóztunk. Február 15.-én 54 csomós bórában, +2 fokos hőmérséklet mellett próbáltuk ki, jó lett-e az új iskolahajó. Most már a sok-sok évi hajózás után elmondthatom:  nagyon bevált.
2003. február 15.-én volt az első oktatótúra, egy manőver tréning az Odysseuson.
Aztán 2012-ben becsapott a villám. Szó szerint. Egy kapitány tréningre indultunk volna, amikor Punatban, egy zivatar vége utáni pozitív villám tönkre tette a teljes elektronikát, az indulás előtt 1 órával. A kár nettó 42 000 euro volt, de szerencsére a biztosító kifizette. Alexandra szerint ez Zeusz nyíla volt, hogy lecseréljük az elektronikát...
2014-ben egy 115 lóerős új motort kapott, a régi 11 év alatt 15 000 órát ment, azért kellett kicserélni mert már elgyengült.


2004-2008 Jachtakadémia Bál
Igazi jó hangulatban buliztunk februárban Siófokon a Magister szállodában, ahol vidám hajós vetélkedők tették izgalmassá a hangulatot. Volt kötélhuzástól kezdve medencében mentőmellényben úszva pénzszedésen át sok-sok érdekes feladat. A jó hangulatot B.Tóth Laci barátunk garantálta.


2004-2015 Jachtakadémia Kupa
Ez egy különleges navigációs vitorlás verseny volt, ahol a versenyszámokat a résztvevő hajók szkippereivel határoztuk meg. Alapvető szempont volt, hogy csak egy klasszikus vitorlás pályaverseny volt, a többi pedig a hajózási és navigációs ismeretek összemérését szolgálta.így minden hajó azonos eséllyel indulhatott. A navigációs futamoknál a navigáció pontossága számított, nem a vitorlázás sebessége. Így több olyan futam győzelem is született, amikor a leg később célba érő hajó nyert a pontos navigációja miatt.

Néhány érdekesebb futam:

  • precíziós vitorlázás: kezdetben 36m, aztán 18m, aztán ahogy fejlődött a résztvevők tudása egészen a 3,6 m átmérőjű körökön való átvitorlázás a 4,5 méter széles hajóval! Majd ezt fokoztuk azzal, hogy a köröket 2, 3, majd a végén 5 darabos csoportokban egyszerre kellett megvitorlázni. A résztvevők fantasztikus teljesítménye igazán irigylésre méltó volt.
  • labirintus hajózás: ahol GPS nyomvonalakkal megrajzolt pályán kellett leggyorsabban átvitorlázni. Voltak olyan szakaszok, ahol egy 100 méter hosszú, 40 méteres csövön kellett a széllel szembe útjutni! És volt aki megcsinálta a Baviria 46-ossal! Óriási teljesítmény!
  • mérföldgyűjtő verseny:a lehető legtöbb mérföld lehajózása adott idő alatt: 24 óra, vagy 18 óra vagy 12 óra alatt, navigációs szabályok betartásával - nem szabadott a saját nyomvonalat keresztezni, a virtuális szigeteket (persze a valódit sem) érinteni, és a végén 15 perces intervallumba célba kellett érni.

  • felkutatási feladat: a szituáció szerint a hajóról eltűnt mr. Williamson (nevét a fordulóról kapta) két órája, ez idő alatt meghatározott irányba hajóztunk, egyszer irányt váltottunk közben. Aki hamarabb megtalálta (természetesen vitorlázva) és utánna leggyorsabban befutott a célba, az nyert.

Ez felsorolás csak ízelítő volt. A 11 JAK-on összesen 23 különböző versenyszámot találtunk ki közösen.
9 alkalommal Fekete Laci hajója, 1-1 alkalommal Farki és Kardeván Vili hajói nyerték a JAK-t.


A Jachtakadémia személyzete

Vass Tibor
a Magyar Jacht Akadémia vezetője


okleveles navigátor-mérnök,
okleveles nautikai szakértő,
I. osztályú tengeri kishajóvezető
a 2000. Évi Odüsszeusz Expedíció vezetője
az Odysseus iskolahajó kapitánya

Vass Tibor

Tanulmányok:
A Lékai János Hajózási Szakközépiskola elvégzése után a 6 éves Ogyesszai Tengerészeti Egyetem tengeri hajóvezetői karán szerzett kitüntetéses (vörös diploma) navigátor-mérnöki oklevelet.

Munkahelyek:
a KPM Hajózási Felügyeletén dolgozott műszaki-nautikai felügyelőként két évet, majd a
-  BME Közlekedésmérnöki Karán egyetemi adjunktusként tanította a jövendő tengerésztisztjeit hét éven át, közben 2 alkalommal tartott radar szimulátoros tanfolyamot a Gdyniai Tengerészeti Egyetemen.
- a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium Hajózási Önálló Osztályán volt főosztályvezető-helyettes négy évig, ahol a tengeri hajózással, a hajózás hatósági-jogi feltételeivel és hajózási jogszabályalkotással foglalkozott. Ez idő alatt 2 évig tagja volt a MAHART Igazgatóságának.
- A NAVIGÁTOR Mérnöki Iroda vezetőjeként 1993-95 között 12 acéltestű motoros és vitorlás jachtot épített, amelyekből valószínűleg a 36 láb hosszú SPRAY típusú vitorlás volt a legszebb és a legnagyobb.

Oktatások:
1982-től kezdte a tanítani a tengeri kishajó-vezetői tanfolyamokon jachtosokat, kezdetben a Magellán Klubban, majd önálló szervezésben. 19983-tól több alkalommal tanított tengeri navigációt a MAHART hosszújáratú-tengerészkapitányi tanfolyamain.
1985-85-ban radarkezelői tanfolyamon tanított a Gdyniai Tengerészeti Egyetemen.
1982-től a BME Hajózási szakán tanította a tengerésztiszteket 1989-ig.
2001-2010 között a A Lékai János Hajózási Szakközépiskolában tanította a tengeri navigációt a felsőfokú hajózási technikusoknak.
1995-től kezdve a tengeri hajózás oktatása az egyedüli főfoglalkozása.

1975

2017

Hajózások:
- 1974 óta hajózik hivatásszerűen a tengereken.
- Kereskedelmi hajón másfél évet hajózott. Így többek között 3,5 hónapos hajóúton vett részt a Továriscs nevű háromárbocos barkon Ogyessza - Oslo - Ogyessza útvonalon. 
- 1986-tól az elméleti tanfolyamok mellett tengeri tanfolyamtúrákat is vezet. Ezekből fejlődött ki például a Szkipper Tréning, ahol a8 napos , majdnem folyamatos hajózás alatt a hallgatók elsajátítják a tengeri hajózás 178 témában összegyűjtött gyakorlati ismereteit, előre programozott módszerrel és közben legalább 500 mérföldet (ebből min. 60-at éjszaka) hajóznak.
Külön ki kell emelni Kapitány tréningeket, ahol 15 nap alatt 1500-1850 mérföldet hajóznak a nyílt tengeri hajózást gyakorolják.

Hajózott a Dunán annak torkolatáig, az Adrián, a Balti-, az Égei-, az Északi-, a Kelta- a Fekete-, a Földközi-, az Ion-, Karib-, a Márvány-, a Sargasso-, a Tirrén- a Ligur- és a Vörös-tengereken; a Biscayai- és a Mexikói-öbölben, valamint az összes óceánon. Például volt olyan tél, amikor túrát vezetett a Seychelles-szigeteken (Indiai-óceán), a Karib-tengeren (Atlanti-óceán) és a Tonga Királyságban (Csendes-óceán).


Összes hajózása 2022. április 1-ig:  237 045,0 mérföld, ami a Föld 10,97 kerülete

Vass Alexandra
Irodavezető


a Magyar Jacht Akadémia irodavezetője,
horvát nyelvész
belvízi kishajóvezető
jóga instruktor

Alexandra intézi az oktatások szervezését, a jelentkezéseket, a pénzügyeket, ő köti meg a szerződéseket és tartja a hajózási hatósággal a kapcsolatot, intézi a hatósági vizsgák adminisztrációját.

Alexandra

Vass Alexandra Irodavezető


A tanári kar

Seres István

a Magyar Jacht Akadémia szakmai helyettes vezetője,
okleveles navigátor-üzemmérnök,
I. osztályú tengeri kishajó-vezető
az Odysseus iskolahajó másodkapitánya

Seres István hajózási gyakorlata: 76 hajóúton összesen 48 245 tengeri mérföld, (ez a távolság a Föld kerületének 2,21-szerese) 22 éve a tengereken 1978-82 között a Lékai János Hajózási Szakközépiskola hallgatójaként kezdte a hajózással való ismerkedést. Ez idő alatt a termelési gyakorlatokon a Balatonon, a Velencei-tavon és a Dunán hajózott Passautól-Sulináig.1982-1989-ig a MAHART tengeri hajóin dolgozott. Végig járta a szakmai szamárlétrát (deckboy-tól a fedélzetmesteri beosztásig). Majd a Budapesti Műszaki Egyetemen a Hajózási Főiskolai szakon szerzett tengeri hajózási üzemmérnöki oklevelet. 1985-ben a Gdyniai Tengerészeti Egyetemen radar szimulációs tanfolyamot végzett. Ezt követően másfél évet hajózott tisztjelöltként és III. tisztként a MAHART tengeri hajóin. A hivatalos hajós pályafutás után és azóta folyamatosan foglalkozik a kedvtelési célú hajózással.

Hajózott a Dunán, a Balatonon, a Földközi-tengeren és annak melléktengerein, továbbá az Atlanti- és az Indiai-óceánon.

Gencsy Péter

a Magyar Jacht Akadémia
GMDSS rádiós oktatója

okleveles távközlési mérnök,
I. osztályú tengeri kishajó-vezető

Tengeri hajós életemet 2001-ben kezdtem. Eleinte, évi 2-3 hetes bérelt hajós túrák formájában, majd 2010-től saját 44 lábas hajóval járom a tengert, évente 5-7 héten át. Hajóztam az Adrián Rijekától Dubrovnikig, de a Földközi tengeren is (Görögország, Szicília, Málta, stb.). Nagy hajóval jártam az Atlanti- és a Csendes óceánon, kétszer megkerülve a Horn-fokot. 2002 óta mintegy 80, legalább hat napos utat tettem meg, közel húszezer mérföldet. Sokféle hajótípust vezettem útjaim során, a 44-57 lábas vitorlásoktól kezdve számos, különböző motoros hajót, 2x350 LE-ig.
13 alkalommal vettem részt az Adrián tengeri vitorlás versenyeken, többnyire navigátorként, 10-szer a győztes csapatban.
Igazán őszinte meggyőződéssel tettem magamévá közel húsz évvel ezelőtt a Magyar Jacht Akadémia hitvallását a biztonságos, szabályos hajózásról, az elmélyült tudás, a gyakorlatszerzés, a legjobb tengerész gyakorlatok megismerésének, a folyamatos tanulás, fejlődés fontosságáról, a természet és a tenger tiszteletéről.
IMO akkreditált tengeri elsősegélynyújtó tanfolyamot végeztem, végigjártam számos kiegészítő tanfolyamot a Magyar Jachtakadémián (radar továbbképző, GPS továbbképző, elméleti- és gyakorlati havária, mentés és felkutatás elmélet és gyakorlat, több manőver tréning, stb.)
Rendkívül érdekel és sokat is foglalkozom hajók elektronikus navigációs- valamint energia-rendszereivel és sokat képeztem magam hajómotorok témában.

Szerafin Zoltán

a Magyar Jacht Akadémia
GMDSS rádiós oktatója

okleveles távközlési mérnök,
I. osztályú tengeri kishajó-vezető

Szeretettel vár a Jachtakadémia személyzete

www.mja.hu

Budapest, 1116 Barázda utca 18.

Térkép

Telefon: 06706248600 és 0614810348

e-mail: info@mja.hu

Jogi nyilatkozat

>